Lauantai illalla Tiinu, vanhimman pojan nuorin tyttö, soitti ja kertoi, että hän oli löytänyt kaverinsa kanssa jotain. He olivat menneet kerrostalon, jossa Tiinu asuu, vintille ja pelästyneet kauheasti, kun joku tumma oli mennä vilistänyt siellä lattialla. He olivat luulleet rotaksi, koska oli suurinpiirtein rotan kokoinen. Heillä oli ollut taskulamppu mukanaan, joten rupesivat tietenkin tarkemmin katsomaan, mikä mahtoi olla kyseessä. Lopulta he olivat löytäneetkin kipittäjän. Kyseessä näyttäisi olevan tervapääsky (?), mutta oliko niillä jotain vialla, sillä näillä ei näyttänyt olevan kuulemma jalkoja lainkaan, tai sitten olivat surkastuneet. Liikkuivat kuin pyörien.

Tiinu soitti minulle, kun tietää minun kuvaamisvimmani sekä kiinnostukseni eläimiin, joten uskoi näidenkin lintujen kiinnostavan minua.Tietenkin minä heitin heti kameran selkääni ja ampaisin toiselle puolen Nokiaa.

1246739851_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Siellä ne kyyhöttivät pimeässä, kylki kyljessä, ulos menevän "ilmastointiputken" vieressä.

1246739876_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Katselivat meitä silmät suurina.

1246739901_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kolmas pääsky löytyi kuolleena.

Lintu liikkui oudosti, kuin pyörien rinnan varassa. Tervapääskyllähän on kyllä lyhyet jalat, mutta onko sen liikkuminen maassa tosiaan tuollaista, vai olisiko näillä jotain vikaa?  

Kertokaa viisaat minulle, onko tuo normaalia, vai pitäisikö linnuille tehdä jotain?